מדפסות התלת מימד חדרו באופן מואץ לחיינו בשנים האחרונות, אם בעבר מחירן הגבוה גרם לכך כי רק חברות גדולות ותאגידים רכשו אותן או עשו בהן שימוש, הרי כיום כל אדם יכול להזמין עבודות לצרכיו הפרטיים או העסקיים, וליהנות ממחירים משתלמים. חשוב לדעת כי מדפסת תלת מימד מסוגלת להדפיס דגמים ומודלים תלת מימדיים באיכות גבוהה ובמהירות גבוהה יחסית, במגוון חומרי גלם, ביניהם פולימרים תרמו פלסטיים כמו ABS ו- PLA, פילמנטים שונים, Nylon, פולי קרבונט PC, קרבון ועוד מגוון רחב של חומרים.

חומרי גלם שכיחים להדפסה בתלת מימד

שני החומרים הנפוצים ביותר להדפסה תלת מימדית הם ABS ו- PLA, חומרים אלה מגיעים בצורת סלילים של חוטי פלסטיק בשלל גוונים לבחירה. PLA מופק מגרעיני תירס ונחשב לחומר ידידותי לסביבה. החומר חסר ריח, חזק ועמיד, וגם קשיח יותר בהשוואה ל- ABS. PLA מתאים למגוון שימושים כמו הדפסת מודלים ודגמים בתלת מימד, צעצועים, כלי אחסון, כלים הבאים במגע עם מזון (כוסות, מכלי אחסון וכדומה), פסלים, חלקי חילוף, חותכני עוגיות, פריטי נוי לעיצוב הבית ועוד.

ל- PLA יש את מגוון הצבעים הגדול ביותר, לרבות צבעים זוהרים בחושך. כמו כן, יש PLA גמיש המזכיר בתכונותיו גומי ובאמצעותו ניתן לייצר תבניות גמישות, צעצועים, חלקי חילוף גמישים ועוד.

ABS הוא חומר מהונדס המאופיין בחוזק רב ובעמידות גבוהה בפני טמפרטורה גבוהה, עם זאת החומר גמיש יותר בהשוואה ל- PLA, וגם הוא מגיע בשלל גוונים לבחירה. ABS מתאים לייצור דגמים מכאניים עמידים עם גמישות מסוימת, גלגלי שיניים, צירים למכונות ומכשירים, חלקי חילוף לרכב, חלפים לזיווד אלקטרוני, תכשיטים וכיוצא בזה. ABS מועדף בעיקר על ידי מהנדסים בגלל המשקל הקל של החומר, עמידותו הגבוהה וגמישותו היחסית. ניתן לשייף ולהחליק את הדגם המודפס ב- ABS בעזרת אצטון.

כאמור, יש מגוון חומרים למדפסת תלת מימד, לכל חומר מאפיינים שונים לכן חשוב לבחור בחומר המתאים לצרכי ההדפסה ולמאפייני הפריט או הדגם אותו יש להדפיס.

חומרים נוספים למדפסת תלת מימד

בין החומרים השכיחים למדפסת תלת מימד ניתן למנות גם את ה- Nylon (ניילון), חומר הגלם מציע עמידות גבוהה בפני כימיקלים, שמנים ודלקים, ומאופיין בחוזק רב ובעמידות בפני טמפרטורות גבוהות. Nylon מתאים לייצור כלי אחסון לאוכל, לצרכי רפואת חיות ולאפליקציות שונות עבור רופאי וטכנאי שיניים, לייצור דגמי אב טיפוס ומוצרים למעבדות מחקר, ולמוצרים שונים בתחום הסטריליזציה.

פוליקרבונט הוא חומר גלם חזק במיוחד המבטיח עמידות גבוהה בפני פגיעה ומכות, החומר מתאים במיוחד לייצור דגמים ומודלים עבור מפתחי ומעצבי מוצרים ועבור מהנדסי מכונות. בין השימושים- חלקי חילוף לרכב, בניית אב טיפוס, חלפים ומוצרים לתעשיית התעופה, החלל, הרפואה ועוד.

PET נחשב לחומר גלם עמיד וחזק, הוא נטול ריח ואין בו ביספינול איי, לכן הוא נמצא בשימוש נרחב בתעשיית המשקאות וייצור בקבוקי פלסטיק, בין השימושים שלו ניתן למנות כלי אוכל ואחסון מזון.

קיימים חומרי גלם נוספים למדפסת תלת מימדית כגון TPE המציע אלסטיות גבוהה, פילמנטים המכילים PLA ושבבים של חומרים המדמים עץ, מתכת, זכוכית, ברונזה, נחושת, פליז ובמבוק. בחומרי הגלם מסוג HIPS ו- PVA נעשה שימוש בעיקר להדפסת תמיכות למודלים בתלת מימד.