בשנים האחרונות החל עולם הרפואה לרתום את מדפסות התלת מימד לטובתו. מדפסות התלת מימד הולכות ומשתכללות, מהנדסים מפתחים חומרי גלם חדשים עבורן, וגם טכנולוגיות ההדפסה הולכות ומתקדמות, כך שכיום ניתן להדפיס איברי גוף שונים עם רקמות תא אנושי. יש הטוענים כי לא רחוק היום בו כל אדם יוכל להדפיס לעצמו איברי גוף שונים, בין היתר לב, גולגולת, מפרקי גוף שונים, תותבות ואיברים נוספים להשתלה.

שימוש שכיח בענף רפואת השיניים

רופאי וטכנאי שיניים החלו לעשות שימוש נרחב במדפסות תלת מימד. באמצעות מתכות חזקות ועמידות בשילוב חומרי גלם נוספים, ניתן כיום לייצר שתלים וכתרים בהתאמה אישית מדויקת לצרכי המטופל. ראוי לציין כי לא כל מדפסת תלת מימדית מסוגלת לייצר שתלים, כתרים ותותבות, מאחר ונדרשת טכנולוגיית לייזר למיצוק אבקת המתכת.

מדפסת ביולוגית תלת מימדית

החידוש המלהיב ביותר בעולם מדפסות התלת מימד הוא ללא ספק הפיתוח של מדפסות ביולוגיות. הרעיון להדפסה ביולוגית דומה לשיטת ההדפסה בתלת מימד, כאשר במקום להדפיס חומרי גלם רגילים כמו PLA או ABS, מדפיסים חומרים ביולוגיים המכילים רקמה חיה. את התאים ניתן לקחת מגופו של המטופל, ולאחר הדפסת האיבר הנדרש, משתילים אותו למקום, והתאים בהם נעשה שימוש לבניית האיבר אינם נדחים על ידי הגוף.

למדפסת ביולוגית בתלת מימד יש שימושים רבים, בין השאר סביר להניח כי בעתיד הקרוב נוכל לראות בבתי החולים ובמרפאות השונות מדפסות ביולוגיות מתקדמות באמצעותן ניתן להשתיל עור ישירות על הגוף, במקום לבצע ניתוח מורכב של השתלת עור. האפשרות להדפיס איברי גוף מציתה את הדמיון של הרופאים והחוקרים, לדוגמה, כיום נעשים ניסיונות לפתח מדפסת ייעודית לניתוחים פלסטיים ומדפסת לניתוחים כירורגיים המאפשרת להדפיס במהלך הניתוח איברים שונים וכלי דם.

הדפסת תלת מימד של איברים, הדפסת פרוטזות

לפני מספר חודשים התפרסם בארץ סיפורה של כנרת הנדלס, זמרת קטועת יד שהשתתפה גם בתחרות שירה בארץ. כנרת חלמה תמיד לנגן בגיטרה, וחנוך בר ניצן ייצר עבורה פרוטזה באמצעות מדפסת תלת מימד. גם בעולם התפרסמו מקרים דומים של הדפסת איברים ופרוטזות, לחיות ולבני אדם. וטרינרים החלו להציע למטופלים פרוטזות באיכות גבוהה בהתאמה לצרכי חיית המחמד, לאחרונה התפרסם גם הליך ייצור האוזן במדפסת תלת מימד עבור ילדה שעברה תאונה קשה בילדותה וסבלה ממראה אסתטי ללא אוזן.

גם סיפורו של האמריקאי סטיבן פאוור זכה לכותרות בעקבות השתלת חלק בגולגולתו. סטיבן עבר תאונת דרכים קשה ועצמות לחייו והגולגולת שלו נפגעו קשה. לאחר ניתוח מורכב הושתלו עצמות שיוצרו במדפסת תלת מימד, בהתאמה אישית למבנה פניו, הניתוח הוכתר בהצלחה.

העתיד של ההשתלות נמצא כבר כאן

כדאי לדעת כי צוותים רפואיים בארה”ב הצליחו כבר להדפיס איברי גוף שונים כמו כליות וכבד, את האיברים השתילו בהצלחה בגופם של מטופלים. עדיין נדרש מחקר בנושא, וסביר להניח כי בעוד 10-20 שנה נוכל לראות שימוש הולך וגדל במדפסות תלת מימד כדי לייצר איברי גוף שונים. עם התקדמות הטכנולוגיה יצוצו גם שיטות טיפול חדשות שיסייעו לרופאים להציע טיפולים מתקדמים ויעילים יותר, עם תוצאות טובות יותר ובמחירים נמוכים בהשוואה לשיטות הטיפול הקיימות כיום.

יש לכם שאלות נוספות על הדפסת תלת מימד של איברים? דברו איתנו!

למגוון רחב של חומרי גלם איכותיים להדפסת תלת מימד היכנסו לכאן